Metalowy element kolei wąskotorowej Bełżec Trawniki

Wojskowa kolej wąskotorowa Bełżec – Trawniki, zbudowana na potrzeby zaopatrzenia armii niemieckiej i austro-węgierskiej walczącej przeciwko carskiej Rosji w 1915 roku, bardzo szybko straciła swoje strategiczne znaczenie. Po ustaniu działań wojennych tabor wraz z torowiskami został przekazany Austro-Węgrom. Po odrodzeniu państwa polskiego, przez jakiś czas kolejka funkcjonowała na wskazanej trasie, działało również kilka odgałęzień prowadzących do lokalnych zakładów przemysłowych. Przejęta część torowisk została jednak bardzo szybko rozebrana ze względu na swój tymczasowy charakter i bardzo zły stan, jednak niektóre odcinki funkcjonowały jeszcze przez kolejne lata. Dzisiaj trudno odnaleźć ślady istnienia tej kolei w terenie, nie mówiąc już nic o jakichś namacalnych elementach infrastruktury poza już nielicznymi nasypmi.

Ostatnio trafiłem na informację, że w jednej z miejscowości, przez które ta kolejka prowadziła (Podsołkija, Ruda Żelazna) zachowały się metalowe elementy przepustu/przejazdu nad miejscową rzeczką. Prawdopodobnie jeszcze do niedawna istniały dwa takie elementy, jednak jeden z nich „zmienił właściciela”. Dzisiaj jedyny ocalały element pełni rolę kładki dla mieszkańców. Kształtownik jest przełożony w poprzek drobnej rzeczki, która jest jednym z dopływów, źródeł Sołokiji. Jest to stalowy szeroki dwuteownik, po którym spokojnie można chodzić, czy nawet przejeżdżać rowerem, choć stalowe poprzeczki troszkę utrudniają jazdę.

Wydaje mi się, że znajduje się w miejscu, w którym taki przejazd mógł istnieć, nie został on przemieszczony. Obecne groble przy stawach mogą być pozostałością nasypu kolejowego na tym podmokłym terenie. Dodatkowo przesieka leśna która prowadzi do tego miejsca pokrywałaby się z trasą kolejki prowadzącą w kierunku Łaszczówki. Niby wszystko pasuje, nachylenie, kierunki dróg leśnych, jednak przy nałożeniu na obecny rzut terenu i starej mapy to „kładka” wydaje się przesunięta o około 300-500 metrów na północny wschód od narysowanego przebiegu trasy kolei. Może być to oczywiście błąd sporządzonej mapy, jednak wątpliwości pozostają. Kształtownik ten prawie na pewno został przewrócony tak by można było chodzić po jego szerszej stronie. Pierwotnie szyny powinne być montowane na jednym z węższych ramion „T”. Niestety nie udało mi się odnaleźć żadnych oznaczeń identyfikujących ten profil, jednak przy tak pobieżnym przeglądaniu mogłem takie symbole pominąć. Na pewno zarówno nad tym metalowym elementem jak i nad tematem trzeba się będzie jeszcze pochylić, by ewentualnie wykluczyć pomyłkę lub potwierdzić pochodzenie tego profilu.

Wycinek mapy zaczerpnięty ze zbiorów Mapster



Przesieka leśna, po której najprawdopodobniej prowadziły tory kolejki z Rudy Żelaznej do Łaszczówki

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s